Tuesday, May 22, 2012

Study or Work?

Assalamualaikum..

Hari ni Ena start blog dengan benda merepek. Disebabkan asyik duduk rumah jea, jadik Ena pun try main satu game merepek ni hihi. Memang tak tipu sangat merepek, tapi yang seronok boleh buat kta gelak-gelak macam orang bodo sikit. Sebab bila main game ni kadang-kadang dapat puji free, kadang-kadang kena kutuk pun free paling seronok bila benda alah ni start cakap benda merepek. Seronokk wa cakap lu orang haha!

Haha korang tengok. Baru acah-acah kenal Eleena tak terus cakap husband Ayu Ismail. Bila masa Ena kahwin pulak HAHA. Then nama suami Ayu Ismail, perghh laki aku nama depan dia Ayu tak menahan hewhew

Wahahaha korang tengok, seronok tau bila benda alah ni start merepek. Bila time kita bosan, or sedih ubat dia main jea game ni. Mesti tergelak-gelak, paling takpun mesti tersengih jugak.  

Habis tutup cerita pasal main Simsimi ni. Hari Ena ada dapat mood nak menulis sikit, tapi pasal apa? Jeng jeng hihi actually sebenarnya takde apa pun. Sometimes bila kita tengah umur macam ni, busy dengan study kita macam jelous pulak tengok budak-budak sebaya kita dah kerja. Yelah baru umur macam kita tapi dah kerja office sume, okay hapeee! Then rasa macam buang masa jea aku study baik pergi kerja terus. Tu lah perasaan yang datang lagi-lagi bila banyak syaitan menghasut and mengapi-apikan orang. Mana taknya kita busy study, busy kejar sana sini, and then orang yang kerja pun busy tapi akhir bulan dapat gaji. Kita yang study akhir bulan duit dalam bank habis belanja huwaaaa.

Tak baik sebenarnya kalau fikir macam tu. Ya Ena tahuu. Tapi kadang-kadang benda alah ni kejap kejap datang dalam kepala otak buat Ena terfikir. Bila dah terfikir tu kadang-kadang nak hentak jea kepala kat dinding so jangan fikir lagi. Tapi seperti biasa bila umur tua macam ni suka berfikir yang bukan-bukan. Actually kalau ada kawan-kawan kita yang sebaya kita dah kerja best-best itu semua rezeki dia. Rezeki orang lain-lain. Dorang berusaha then dorang dapat. Dan untuk orang macam Ena ni, sebenarnya tengah berusaha jugak. Berusaha lebih-lebih keras, memang lambat tapi biasalah kalau kita dah bersusah payah sangat-sangat memang lambat sikit nampak hasil dia. Tapi takpe Insya-Allah sentiasa ada yang terbaik kat depan. Sentiasa ada rezeki untuk masing-masing.

Sebab tu bila time study kita hargai masa-masa ni. Bukan senang, nanti-nanti bila dah tua beruban kita rindu time kita study. Sebab tu lah time kita boleh main-main, buang masa dengan benda tak berpekdah, gelak benda bukan-bukan, buat lawak yang tak lawak mana pun, jumpa kawan-kawan, jumpa pakwe-pakwe baru acehhh dan banyak lagi. Sebab bila dah kerja takde sangat dah masa tu semua, yes memang kita ada cuti, holiday or anything tapi takkan sama dengan time kita study. So siapa-siapa yang macam Ena ni, anggaplah time study ni time HOLIDAY kita buat masa yang lama. Tapi bila-bila holiday tu pun tak bermakna kita boleh senang-lenang, bila exam kita kena bantai semua super power kita dekat paper kan :) 

So buat Ena sendiri takmoh pikir bukan-bukan dah. Tak baik kalau asyik pikir negatif jea. Bila time kita tengah study ni, kita study jea. Jangan fikirkan sangat apa yang akan jadi masa depan nanti. Kita dapat kerja apa ke, kerja kat mana ke, tak perlu semua tu. Kita buat yang terbaik time study, bantai sehabis baik. Bila habis time study, time tu pulak kita fikir kerja apa yang kita nak cari. Sebab ingat rezeki tu adanya untuk semua orang. Kalau kita sibuk nak fikir dua-dua sekali nanti memang tak ke manalah jawabnya heheeee. *petik kata-kata tu dari someone yang seriously support Ena time Ena dilema dulu HAHA